zondag 17 maart 2013

Schandalig lekker eten bij La Provence (Driebergen)


Sinds vorig 2011 sluit ik jaarlijks een weddenschap af met Frank, een collega van fonq.nl. De inzet is een etentje in een goed restaurant (als hij wint) en een een etentje in een sterrenrestaurant (als ik win). Over de cijfers m.b.t. 2011 verloor ik en ik heb hem daarop meegenomen naar C'est Ça in Utrecht (Wittevrouwen). Afgelopen jaar heb ik echter gewonnen en gisteren werd ik meegenomen naar La Provence in Driebergen.

Amuses
We begonnen met enkele amuses. Een hoorntje met makreel en spiering, een bitterballetje van gezouten vis en kerrie en kroepoek met soja, citroen en Hollandse garnaaltjes. De amuse daarna bestond uit pandanrijst, kaviaar, lycheewijn en wasabi. Heerlijke smaken, waarvan ik sommige nog niet kende, ik wist direct dat we schandalig lekker zouden gaan eten!

Er was een seizoen menu, maar we kozen ervoor om delen hiervan te vervangen voor gerechten van de normale kaart gecombineerd met een wijnarrangement.

Voor, tussen, hoofd, na, kaas, koffie
Als voorgerecht had ik een briljante risotto met een golden egg (gepocheerd ei in bladgoud) met zwarte wintertruffel. Na afloop bleek dit het beste gerecht dat ik die avond heb gegeten. Hierop volgde het tussengerecht van kreeft, risotto met nagelkaas en boeren hoender (zie foto hieronder) dat iets zachter was qua smaken.


Het hoofdgerecht bestond uit Hollands zwart bond rund, geroosterd, fleur de Selle, ravioli met merg, eigen jus. Wederom verfijnde smaken met name het rund en de jus waren perfect! Wat me opviel was dat ik nog niet vol zat, dit terwijl ik toch al verschillende amuses, een voor en tussengerecht had gegeten. Maar goed, nu is het tijd voor het nagerecht, een combinatie van citrusvruchten elk op een andere manier bereid. Hieronder een foto (ik had er al een beetje van gesnoept ;-))


Hierna volgde een kaasplank waar onder andere een heerlijk zachte geitenkaas en een blue stilton op lagen, de Madeira die erbij geschonken werd was overheerlijk. Voor de liefhebber, het was een: Henriques & Henriques single harvest Madeira uit 1997 (één van de beste Madeira jaren als ik de sommelier mag geloven).


We sloten af met koffie. Gewoon een lekker bakkie koffie.....oh nee, daar komen de extraatjes weer! We mochten 2 bonbons (gemaakt door de beste bonbon maker van Nederland) kiezen, kregen een macaron en twee koekjes.


Kortom, ik baal er absoluut niet van dat ik dit jaar heb gewonnen. Met een paar weken gaan we kijken wat voor een weddenschap we voor komend jaar gaan afsluiten. Ik ben al begonnen met duimen ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten