donderdag 14 maart 2013

Beslist schaatsevent. Lunchen Dit, sessies Dat, borrelen Alles

Dit. Dat. Alles. Beslist.nl. Dat geldt niet alleen voor consumenten maar ook voor haar klanten.Vrijdag 8 maart organiseerde Beslist een event tijdens de Essent ISU World Cup Finale. De dag begon met een lunch, waarna kennis sessies, een borrel, schaatsen kijken en een overnachting in Van Der Valk Sneek volgden. Kudos voor de organisatie!

De kennis sessies
Google: Pim van der Feltz, directeur Google Benelux, sprak tijdens zijn sessie met name over de mogelijkheden van Google voor haar gebruikers. Het delen van informatie en je locatie zijn voor optimaal gebruik wel een vereiste wil je gebruik maken van Google producten als Google Now. Daarnaast kwam de Enhanced Campaigns update in Google Adwords ter sprake. Ja, de aanpassing is een verbetering ten opzichte van de oude campagne opzet, zo kan je gemakkelijker instellingen wijzigen en sitelinks toevoegen op ad group niveau. Het doel van Google is, naar mijn mening, om meer adverteerders richting mobiel/smartphones te trekken en daar meer advertentie inkomsten te genereren. Hoe meer adverteerders zich in dit spelletje mengen, hoe hoger de CPC voor een toppositie.

Daarmee zeg ik niet dat het niet interessant is om mobiel te adverteren in Google AdWords. Ik zie zeker een verschuiving van de ZMOT (Zero Moment of Truth) door de acceptatie en verbetering van de performance van smartphones. Het is echter voor een groot deel van de gevallen (nog) wel een oriëntatie kanaal in plaats van een converterend kanaal ten opzichte van tablets, laptops en desktops. Om de performance te meten en te beoordelen is Cross-device (assisted) Conversion Tracking een vereiste, daar wordt volgens Pim van der Feltz hard aan gewerkt.

Beslist.nl: Dan Beslist.nl! Uit alles dat Kees Verpalen zei blijkt dat Beslist.nl pas net is begonnen om consumenten te laten weten dat Beslist.nl het online startpunt is als het gaat om online shopping. De pay off Dit. Dat. Alles. zegt dat eigenlijk al. Het toevoegen van content als tekst, voorraad, maten, afbeeldingen, reviews etc. aan je feed richt beslist zo voor een betere CPO zorgen. De bezoeker weet immers wat hij kan verwachten en klikt alleen door als hij iets wilt kopen. Interessant, maar of het nu verstandig is om al je content met Beslist.nl te delen, ik betwijfel het!

Mijn collega Jeremiah heeft in 2011 een interessant artikel over Beslist.nl geschreven op Twinklemagazine.nl genaamd "Amazonisering en de machtsgreep van Beslist.nl". Hierin gaf hij aan dat beslist, als vergelijker, de rol van retailer naar zich zou toetrekken door de shopcaddy te introduceren (en weg is één van de belangrijkste momenten voor een retailer om de consument vertrouwd te maken met je brand). Het lijkt alsof deze strategie van korte duur was, ik kom de shopcaddy namelijk nergens meer tegen.

De prominente aanwezigheid in Google (betaald en organisch) in combinatie met een grote branding campagne (de sponsoring van een schaatsploeg en TV reclames) om beslist in de hoofden van de consument te krijgen lijkt de nieuwe strategie te zijn. Het verdien model is het multiplyen van de gratis en betaalde bezoeken (1 klik kopen en 3, 4, 5, 6 etc. verkopen). Geen verkeerd model, maar wel een flinke uitdaging voor elke online retailer.

  1. Je hebt er een extra en grote concurrent bij in AdWords wat zorgt voor een hogere gemiddelde CPC.
  2. Hoe zorg je ervoor dat het traffic kanaal Beslist.nl rendabel is (of gaat worden ;-))  

Hoe denken jullie hierover?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten